Můžeme si to představit i takhle. Pes vypadá smutně; bůhví, na co musel koukat, a přitom svou paničku tak miluje… vypadá osaměle, pes. Je to existenciální osamění.
Milostné scény bývají blízko existenciálního osamění.
* * *
Matt Damon s Claire Danes v bufetu nemocnice. – Claire je tam, protože ji manžel zmlátil basebalovou pálkou; pořád nemohla pochopit, jak moc ji on miluje… a že to zašlo až takhle daleko, je přeci její vina.
Matt si ke Claire přisedne, a ona se ptá:
„Jakému právu se chcete věnovat?“
„Mám rád procesní právo… chtěl bych pracovat přímo v soudní síni.“
„A obhajovat zločince?“
„Možná… možná. Mají přece…“
„A vrahy?“
„Vrazi většinou nemají na soukromého advokáta.“
„A ty, co znásilňujou a týrají děti?“
„Ne.“
„Chlapy, co mlátí svoje ženy?“
* * *
Tu noc, kdy Hanks ve Philadelphii umírá na AIDS. – Rodina přijde, pobude chvilku, rozloučí se a zůstane jen Banderas. Vezme Hanksovu ruku do dlaní, přitiskne si ji ke rtům… mamlasové určitě seknou slovem teplouš. Teplouši. – Já řeknu prostě: láska. Co záleží na tom, jaké má podoby?
Podoby. „Copak je láska tak ošklivá, aby se musela skrývat?“
* * *
Šla mě vyprovodit, dokonce vyšla před budovu: „Jednu věc bych ráda, abyste věděl: pro mě jeho návratem naše romance nekončí. Jen… mění podobu. Nebude to sice nic, na čem by se dal stavět…“
„Leno, mlč.”
„Tak ale přestaňte zle koukat. – Napíšete mi?”
„Ty víš, že ano. Budu tě ovšem chtít i vidět.”
„S tím budou problémy. Veliké.”
„Já se nás obou ptám, jestli nám to za problémy stojí…”
* * *
Podoby. Milostné scény.
Tuhle fotku zná leckdo; „jsme vzdělaný lidi, i ve vopici mluvíme rozumnějc než domovnice.“ – Jsme pohoršeni? Velmi pohoršeni?
Já za svou osobu nevím. „Podstatou člověka je, že neprahne po dokonalosti, že je někdy ochoten páchat hříchy ve jménu oddanosti, a že je nakonec připraven dát se životem porazit a zlomit, což je nevyhnutelná cena za to, když se láskou připoutáte k jiným lidským jedincům. Láska je bezpochyby věc, které by se svatý měl vyhnout, ale svatost je zároveň něco, čemu by se měly vyhnout lidské bytosti…“
Citováno nepřesně. – Opravdu by to na té fotce Ježíška naštvalo?
* * *
Uvědomujeme si, že i tohle je vlastně milostná scéna?
* * *
„Miluji Tě, ach já Tě miluji. Miluješ se také? Miluješ mě, pověz, miluješ mě doopravdy? Já se také miluji…“
Variace na List Korintským. – I já svět žánrově zařazuju jako grotesku, často, velice často. Ale při každé příležitosti se rád nechám znovu zblbnout, dojmout… při čemkoli alespoň trochu uvěřitelném.
Milostné scény dokážou postrčit zacyklený čas. Bill Murray se dostane, známe ten film, do smyčky: každé probuzení jsou Hromnice a on je ve městě, kam jako každý rok přijel natočit meteorologického sviště, což ho nevýslovně… mu vadí. Ale je tam rovněž šmačná Andie Mac Dowell, a Bill se nakonec začne snažit…
Když se jednou oba společně probudí, je před nimi nový den. (oficiální text distributora)